Tisztelt Szülők!

Rövid bemutatkozás után szeretném tájékoztatni Önöket az iskolapszichológus
tevékenységéről, illetve arról, szülőként milyen esetben, milyen formában kérhetnek
segítséget.
Bohner Renáta vagyok, 2007-ban végeztem a Pécsi Tudományegyetemen
pszichológusként. Ugyanitt 2020-ban szereztem (felnőtt) klinikai szakpszichológus
végzettséget.

A 2020-as tanévben a Pécsi Egyházmegye által fenntartott mohácsi oktatási
intézményekben látok el iskolapszichológusi feladatot.

MIT CSINÁL AZ ISKOLAPSZICHOLÓGUS?
Az iskolapszichológus feladata egyrészt az iskolában zajló nevelő-oktató munka
hatékonyságának segítése pszichológia eszközeivel, a pozitív iskolai légkör
fenntartásának, valamint a tanulók értelmi- és érzelmi- és személyiségfejlődésének
támogatása. Ennek érdekében közvetítőtő szerepet tölt be a gyermek-szülő-
pedagógus hármasában.

Munkája elsősorban a prevención alapul, vagyis igyekszik megelőzni az iskolai
problémák kialakulását. Ennek részét képezheti mentálhigiénés vizsgálatok végzése
(figyelem, fáradás, szorongás stb.), csoportos fejlesztőprogramok kidolgozása (pl.
konfliktus-, stresszkezelés stb.), önismereti- személyiségfejlesztő kiscsoportok
vezetése, pályaorientációs-, illetve egyéni krízistanácsadás (valamilyen átmeneti zavar
esetén), ismereterjesztő tevékenység.

Emellett segítséget nyújt az (elsősorban az oktatás során, az iskolában) már kialakult
problémák, akadályok megértésében, okainak feltárásában, és szükség esetén a
problémák megoldásában. A problémák feltárásakor a pszichológus soha nem
bűnbakot, hanem mindig ok-okozati összefüggéseket, és megoldásokat keres.
Megpróbálja a felmerülő problémát a lehető legalaposabban, legtöbb oldaláról
megismerni. Ennek során konzultáció (tanácsadás) keretében:

 segítséget ad a szülőnek gyermeke pontosabb megértéséhez, és tanácsot ad
abban, hogy hogyan vehet részt a szülő a probléma megoldásában

 segítséget ad a pedagógusnak a probléma alaposabb megértéséhez, ötleteket,
eszközöket ad a megoldáshoz

 szükség esetén segítséget nyújt a gyereknek abban, hogy saját magát és a
problémát alaposabban megértse, és tanácsot ad abban, hogy ő maga mit tud
tenni a probléma megoldásáért

A konzultáció célja tehát a gyermekkel kapcsolatos aktuális tennivalók tisztázása és
egyeztetése, esetleges továbbirányítás szükségességének megbeszélése. A tanácsadás
lehet egyszeri, vagy akár több alkalmas is, ugyanakkor fontos tisztázni, hogy a
konzultáció nem jelent pszichoterápiát sem a gyerek, sem a család vonatkozásában,
amennyiben a probléma terápiás, gyógyszeres kezelést igényel, az iskolapszichológus
feladata a továbbirányítás megszervezése.

Forduljanak hozzám bizalommal, az alábbi problémák esetén:

 ha úgy érzi, gyermekével gyakoriak a konfliktusok, régi jó kapcsolatukban
valami megváltozott, mostanában valamiért nem találják a közös hangot

 ha gyermeke magatartása, hangulata az utóbbi időben megváltozott,
szorongóbb, vagy épp indulatosabb lett
 ha nyugtalanítja, hogy az utóbbi időben jelentősen romlott gyermeke
tanulmányi eredménye
 úgy érzi, hogy a családban kialakult helyzet (válás, párkapcsolati problémák,
haláleset vagy más, nehéz életesemények miatt) kezeléséhez szakember
segítségére lenne szüksége
 
A konzultációs alkalmak nem direkt tanácsadást jelentenek, a szülővel/szülőkkel
végzett közös munka során együtt igyekszünk gyermekük problémájára megoldást
találni.

DIÁKOKNAK
Mindannyiunk életében előfordulnak problémák. Bár sok felnőtt úgy gondolja, a
gyerekeknek nem lehetnek komoly gondjaik, fontos, hogy tudd, ez nem igaz. Ha
nehéz helyzetbe kerülünk, általában először megpróbálunk saját erőnkből
megbirkózni vele, vagy a hozzánk közel állóktól (családtagjainktól, barátainktól)
segítséget, támogatást kérni. Ez nagy segítséget jelent, gyakran a probléma
megoldásában is segít. Néha viszont ez nem elég, ilyenkor szükség lehet arra, hogy az
pszichológus segítségét kérd. Ez még a felnőttekkel is előfordul, segítséget kérni nem
szégyen, azt jelenti, hogy erőfeszítést teszel azért, hogy a problémádra megoldást
találj. Ehhez szüleid beleegyezése szükséges, de a rábízott titkokat a pszichológus
köteles megőrizni. A közös munka során abban segít, hogy a probléma megoldásról
együtt gondolkodjatok.

Fordulj hozzám bizalommal, ha úgy gondolod, hogy ezekhez hasonló vagy más
gondjaidat szívesen megosztanád velem:

 ha az utóbbi időben romlanak az eredményeid, mert nem tudsz eléggé
koncentrálni, vagy egyszerűen elment a kedved a tanulástól
 ha úgy érzed, sokat tanulsz, de ez mégsem látszik jegyeiden

 ha gyakran tapasztalsz testi tüneteket (szédülsz, fáj a hasad, hasmenésed van,
izzadsz, remegsz) iskolába indulás, vagy pl. dolgozatírás előtt
 ha úgy érzed, nem tartozol sehová, kiközösítenek, nem találod a helyed a
suliban
 ha úgy érzed, ok nélkül változik a hangulatod pl: gyakran vagy szomorú, vagy
épp mérges és agresszív, pedig azt sem tudod, mi miatt nem érzed jól magad
 ha nem jöttök ki jól valamelyik osztálytársaddal vagy tanároddal
 ha olyan dolog történt veled, bánt, nyomaszt, megijeszt, zavarba ejt, de nem
tudod kivel megosztani, nem tudod, kitől kérj segítséget

Elérhetőségeim:
e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
facebook oldal és chat: PE Mohácsi Iskolapszichológusa

COVID

Kedves Szülők!
 
Az alábbi cikkekkel, videókkal a járványhelyzet okozta nehézségekkel való megküzdéshez szeretnék kapaszkodót nyújtani. Találnak köztük a koronavírusról szóló tájékoztató anyagokat, összefoglalókat arról, hogyan beszélgessünk a gyerekekkel a vírusról és az életünkben bekövetkezett változásokról, valamint segédanyagokat, gyakorlati tanácsokat a napi rutin szervezésétől az érzések, tapasztalatok feldolgozásáig. 
Amennyiben további segítségre lenne szükségük, vagy kérdésük lenne, keressnek bizalommal!
 
 
December 2021
H K Sz Cs P Szo V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Szent Vér Báta